Halt – Online veiligheid

Jongeren experimenteren en zoeken grenzen op. Dat hoort bij hun leeftijd. Jongeren experimenteren ook op internet. Tijdens de ouderconferentie geeft de Halt-medewerker toelichting wanneer dit experimenteergedrag strafbaar wordt. Ook vertelt de medewerker over verschillende opvoedvaardigheden. Denk daarbij aan vragen als: ‘Hoe ga ik in gesprek met mijn kind?’ en ‘Hoe houd ik toezicht?’

website: www.halt.nl

www.halt.nl/veilige-school/sociale-media-en-online-veiligheid

Judith ter Beek
HALT.

 

 

Breinleren – denken kun je leren

‘Zij kan nu eenmaal niet rekenen, haar vader kan het ook niet’.
‘Hij is gewoon niet gemotiveerd.’
‘Zij weet niet hoe ze haar opdracht moet uitvoeren.’

Is er een plafond bij leren of kun je je door ontwikkelen? Ieder mens kan leren en blijvend zijn talenten ontwikkelen. Ook uw kind. Als u maar de juiste leer- en denkstrategieën toepast. Hoe? Als ouder daagt u uw kind uit, doet iets voor, denkt hardop mee en bevraagt uw kind en betrekt het actief bij het leren. Zo ervaart uw kind hoe u tot een oplossing komt en leert het denken in mogelijkheden. Uw kind krijgt zo inzicht in nieuwe manieren van denken en kan deze daarna bewust inzetten.

In de workshop krijgt u kort uitgelegd hoe mensen denken en leren. Daarnaast zijn er voorbeelden en handvatten hoe u dit in uw dagelijkse leven kunt toepassen.
Deze workshop is een samenwerking van Kenniscentrum Essentius en Stichting ieder1anders. De Stichting zet zich in voor kinderen die anders ontwikkelen en leren. Ieder kind moet de kans krijgen om zijn of haar mogelijkheden optimaal te kunnen benutten. Belangrijke uitgangspunten van de stichting zijn: denken in mogelijkheden, plezier in het leren, het leren leren, mee (kunnen) doen en nooit stoppen met proberen.

Ik leer anders

“Eindelijk iemand die begrijpt hoe ik denk.”
“Ik gebruik vaak een kladblaadje in mijn hoofd, omdat ik weet dat als ik het voor me zie ik het beter onthoud.”

Gericht op een grote groep ondergewaardeerde leerlingen die juist een bijzondere gave hebben: Het zijn beelddenkers!
Tijdens de presentatie vertel ik over deze manier van denken: wat doet het met een kind, waar loopt het tegenaan? Maar vooral hoe kunnen we het kind helpen.
Ik geef ook veel voorbeelden uit de praktijk en ik wissel dit af met een aantal oefeningen. Wie weet komt u er zelf ook achter of u een beelddenker bent of niet.
Website: www.buitengewoonik.nl

Minke Grob-Geurtsen,
gecertificeerd coach leermethode “ik leer anders”
(
sinds november 2015)

IJsselgroep – Opvoeden met talent!

Iedereen heeft talenten.

Het gaat hier niet over ergens heel erg goed in zijn. Het gaat over ergens blij van worden, energie van krijgen! Wanneer wij kijken naar mogelijkheden in plaats van tekorten dan is er al veel gewonnen. Het geeft u als ouder meer energie en het (her)kennen en kunnen gebruiken van het talent van uw zoon of dochter geeft hem of haar energie, weerbaarheid en veerkracht.
Wat brengt deze kennismaking met talentgericht werken op?

  • Anders kijken naar talent en dus naar uw kind (en uzelf!)
  • Zicht op het talent van uw kind en hoe dit te benutten in de opvoeding en op school.

website: https://www.ijsselgroep-pdij.nl/

Siska van der Steege
orthopedagoog Psychologische Dienstverlening IJsselgroep